Sydney 1/3

za 16 juli

Nog steeds vastgeplakt aan de aardbol wordt ik wakker in een appartement in Sydney. Vanaf het balkon zie ik een loods waar gesport wordt.

IMG_0162
Beoefenaars van braziliaans jiu jitsu rollen over elkaar heen.

Hoewel ik in een Australische stad ben, ontga ik er niet aan Chinatown te bezoeken. De officiële ingang van Chinatown wordt gevormd door een grote chinese poort.

IMG_0167.JPG
De poort bevat een mooi spreekwoord: ~Within the four seas all men are brothers~

Overal zie ik souvenirwinkeltjes in de stijl van de Aboriginals met mooie souvenirs zoals houten boemerangs, met gekleurde stipjes geverfde leren tasjes en didgeridoos. Ook al weet ik dat een boemerang niet bij mij terug komt als ik hem gooi, ziet het er erg aanlokkelijk uit om er een te kopen.

Een wandeling over de Sydney Harbour bridge is erg indrukwekkend. Het is misschien niet de langste brug ter wereld, maar wel de breedste. Je kunt de bovenkant van de boog zelfs helemaal oplopen met veiligheidstrainingen en speciale pakken, maar dat bewaar ik liever voor een ander keertje…

 

IMG_0295
De brug bevat 6 miljoen klinknagels, evenveel als 6.000.000 olifanten… Veel dus.
IMG_0311
Het uitzicht van de Bridge, met links het wereldberoemde Opera House dat lijkt op een schip met zeilen.
IMG_0368.JPG
De meeuwen in Sydney lijken hele speciale poepjes te leggen.
IMG_0372.JPG
Een man bespeelt hèt instrument van de Aboriginals: de didgeridoo.

Het duizenden jaren oude instrument wordt meestal gemaakt uit een holle eucalyptusboom, waarbij de kern door witte mieren is opgegeten. Door te blazen in de pijp creëer je een brommend geluid. Toch bespeel je een didgeridoo niet zomaar. Je moet een speciale ademhalingstechniek onder de knie krijgen, waarbij je tegelijk in de pijp blaast als inademt.

IMG_0379
Een zeehond rust uit op een kade van het Opera House, terwijl hij wordt bewonderd.
IMG_0391.JPG
Op het eerste gezicht lijkt dit slechts een drukke boulevard, maar kijk eens goed en ontdek hoeveel mensen over hun mobieltje gebogen zitten: de meesten spelen de hype Pokémon Go.
IMG_0412.JPG
De foto zelf zegt al hoe ver het is. 😉

Terwijl ik over de boulevard loop, denk ik: waarom bots ik de hele tijd tegen iedereen op?Oh ja, ze rijden hier links. Dan moet ik dus ook links lopen. Verandering van loopkant. Ook geen succes. Iedereen loopt hier kriskras door elkaar. Alleen in metro’s en op roltrappen houdt iedereen zich aan de Australische regels. De oplossing: loop in regelmatig tempo en wijk niet uit.

Tot nu toe lijkt Sydney een stad waar iedereen de mogelijkheid heeft om te doen wat hij wil. Je wordt gepasseerd door skateboarders, haalt zelf Pokémon Go spelers in en niemand die zich er druk om maakt. Relaxt toch?

 

 

Leave a Reply

