Onderwaterwereld

zondag 24 juli

Ik sta voor het Reef HQ Aquarium in Townsville. Hier hoop ik vandaag de onderwaterwereld te ontdekken. Wanneer ik binnen loop, zie ik dat de rondleiding in het schildpadopvangcentrum al is begonnen. Snel, daarheen!

In het schildpadopvangcentrum of eigenlijk moet ik zeggen ‘turtle hospital’ gevonden zieke schildpadjes weer beter gemaakt. Een schildpad die eerst niet meer kon drijven, steekt zijn koppie boven water. Op de een of andere manier voelt dit dier zo prehistorisch aan. Hij beweegt erg sloom, maar gaat toch hard. Mooi dier!

IMG_1043.JPG
Schildpad zegt hallo.
IMG_1050.JPG
Het schild van een dode schildpad voelt erg hard, maar toch gevoelig.
IMG_1058.JPG
Toen ik deze vis zag, werd ik er weer aan herinnerd hoe vissen ademen..
IMG_1101.JPG
Nemo, op zoek naar Dory.
IMG_1130.JPG
Maar ik heb Dory al gevonden.

Nog meer indrukwekkende vissen en koraal later, sta ik weer buiten. Het is trouwens niet zo maar wat koraal: het is het grootste levende koraalrif aquarium van de wereld. De meeste vissen kregen kleine octopussen, garnalen of korrels te eten. Na een mooie ochtend in het aquarium, trokken we onze zwemspullen weer aan en doken in zee. Tot mijn verbazing zwommen er heel weinig mensen. Dat bezorgde mij kriebels vanwege de waarschuwingen over kwallen en krokodillen. Maar na even vragen, kwamen we erachter dat de Australiërs het water te koud vinden. Wat? Het water was zo’n 22 graden, terwijl het bij ons in de zomer in de Noordzee hoogstens 19 graden word. Tja, verwende mensen die Australiërs. 😉

IMG_1157.JPG
Mooi, stoer en zoals het hoort.
IMG_1180
Into the water.
IMG_1190.JPG
Een waarschuwingsbord. Natuurlijk staat het er voor de Duitsers in hun eigen taal op.. stel je voor als het er niet stond. En wat zou er in die koker zitten?
IMG_1188.JPG
Vinegar. Azijn. Als redmiddel tegen kwallensteken.
IMG_1192
Deze bomen hebben lianen die steeds langer en dikker worden totdat ze uiteindelijk in de grond groeien.

Vandaag door het aquariumglas gekeken tot ik er scheel van keek, gehoopt dat de haaien die ik er zag niet in mijn been hapten toen ik zwom en mij verwondert over hoe warm Australiërs dan wel niet badderen. Na een opsomming van deze activiteiten, kan ik concluderen dat het een mooie dag was!

Leave a Reply

