Roadtrip 2/5 – Fitzroy Island

di 26 juli

Ontbeten in bed met thee en muesli. Hoewel ik in Nederland ‘s ochtends brood eet, kan ik hier ook wel aan wennen.

Om half 8 rijden we weg van ons appartement. Het is nu twee uur later en ik vul dit witte vlakje in, terwijl ik op en neer deins op de boot. Af en toe gaan we echt diep naar beneden en voel ik het in mijn buik schudden. Maar misselijk wordt ik niet. Vanochtend heb ik me van top tot teen ingesmeerd met plakkerige zonnebrandcrème. Hopelijk werkt het. Voor vertrek heb ik nog snel een pet gekocht. Hij is alsnog te groot, maar dan heb je tenminste wat.

In de verte zie ik het eiland al liggen. Ik zit nu lekker warm binnen, maar ben best benieuwd hoe het boven tekeer gaat. Vliegend van de ene kant van de boot naar de andere kant, begeef ik mij naar de trap die naar de open lucht leidt. Eenmaal op het dek schuif ik snel naar een stoel dichtbij, zodat ik niet omver wordt gegooid. De wind waait door mijn haren en de zee is wild: beter kan niet. Woehoe! Maar dan zie ik een donkere wolk wel erg snel dichterbij komen. Niet lang daarna begint het te regenen. Als kippen zonder kop probeert de helft van de mensen van het dek via de trap naar beneden te vluchten. Grappig verschijnsel. Maar ik zit eigenlijk wel goed.

IMG_1347.JPG
De die-hard mensen die niet smelten door regen. Behalve die man daar met zijn tas.

Ondanks het fijne gevoel van het deinen op de golven, voelt het toch weer prettig wanneer ik twintig minuten later voet aan wal zet. Het zand van het strand is bedekt met een dikke laag afgestorven koraal.

IMG_1352.JPG
Experimenteren met koraal.
IMG_1355.JPG
Dood koraal is uitermate geschikt voor creatieve doeleinden.
IMG_1358.JPG
Het uitzicht vanaf mijn handdoek. Het water is het blauwste water dat ik ooit (in het echt) heb gezien.
IMG_1368
Misschien dat ik ooit in zo’n boot vaar.
IMG_1376.JPG
‘s Middags in een glasboot glijden koralen in alle vormen onder de boot door.
IMG_1370
Aanzicht op Fitzroy Island. Alsof je een of andere film binnen stapt.

Na het tochtje met de glasboot is het tijd voor het echte werk: snorkelen.

Ik zie een aantal vissen en vooral heel veel koraal. Er is zelfs een schildpad gespot, hoewel ik deze niet heb gezien. Dan had ik waarschijnlijk nóg dieper het water in moeten gaan…maar die moed had ik nou ook weer niet.

Tussen de middag kunnen we lunch ophalen. Ik kies voor warme lunch en krijg rijst met spul in zo’n bakje die je bij de Chinees krijgt. Daarnaast krijg ik ook nog een fles water, een flesje sap, een appel en een mueslireep. De rijst met spul ziet er niet lekker uit, maar het is echt best wel lekker. Jummie. Lekker als je je eten in een pakketje krijgt, misschien dat ik daarom zo’n liefhebber ben van de al te slecht bekende magnetronmaaltijden…

IMG_1413
Voor vertrek spot ik een grote vis. Terwijl ik er nu naar kijk, lijkt hij op een schildpad, maar dat is de achterkant.

’s Avonds komen we weer thuis in ons appartementje in Yorkey’s Knob. Bij de thee proef ik aparte koekjes. Lekker, maar het rozenwaterpoeder dat er overheen moest, is een beetje pittig en dat maakt het zoete koekje niet lekkerder.

IMG_1418.JPG
Koekjes van het appartement.

En na zo’n lange, uitputtende dag is het heerlijk wanneer je eindelijk in bed ligt. Nog een hoogtepuntje: de zonnebrandcrème heeft goed zijn werk gedaan. Misschien zelfs iets te goed, want of ik nou bruiner ben geworden…?

 

Leave a Reply

